Technisch adviseur ss Rotterdam aan het woord

Maak kennis met één van de oudgedienden van het ss Rotterdam: Ap van ’t Slot. Inmiddels is de man, die bekend staat om zijn opvallende snor, 73 jaar maar is de liefde voor het ss Rotterdam al lang geleden begonnen als jonge jongen op 17-jarige leeftijd. Zijn buurjongen was matroos op een vrachtschip van de Holland-Amerika Lijn en vertelde hier vele stoere verhalen over. Doordat zijn gezondheid niet helemaal in orde was, mocht hij ondanks zijn grote wens niet gaan varen van zijn moeder omdat zij erg bezorgd was. Toen zij op 47-jarige leeftijd in 1962 overleed en zijn vader ermee instemde, solliciteerde hij gelijk bij de Holland-Amerika Lijn.

In de periode van 1962 tot 1965 was de machinekamer aan boord van het ss Rotterdam zijn territorium waar hij als poetser begon. ‘Ik moest de machinekamer schoonhouden en schilderen want de Holland-Amerika Lijn was gek op schilderen.’ Op een gegeven moment werd hij stoker in het ketelruim en moest hij met olie stoken zodat de druk op niveau bleef. Door deze werkzaamheden was er veel lawaai in de machinekamer en kon het er rond de 40 graden worden. ‘Omdat het zo warm was konden we gewoon op de verdelers van de stoomleidingen een eitje bakken.’ Vervolgens kon hij als olieman aan de slag en moest hij de machines in de machinekamer echt gaan onderhouden in diensten van 4 uur. Aansluitend had hij dan 8 uur vrij en ging hij met andere collega’s naar de ‘klep’, de bar van de bemanning op het B Deck. ‘Bij de bar viel het luik naar beneden wat inhield dat de bar dan open was!’

In de 2,5 jaar dat hij heeft gevaren op het ss Rotterdam heeft hij 4 wereldreizen van 80 dagen om de wereld meegemaakt met als vertrekpunt New York. Deze reizen stonden ook wel bekend door de reclameslogan ‘Around the world in eighty days’. Hoewel hij na het ss Rotterdam nog op verschillende vrachtschepen van de Holland-Amerika Lijn heeft gevaren, is ‘La Grande Dame’ zijn eerste en tevens grootste liefde. Hij noemt het zijn passie omdat het een schitterend schip is. In 2004 werd hij lid van Vereniging De Lijn en is hierdoor betrokken geweest om het ss Rotterdam vanuit Gibraltar naar Rotterdam te krijgen.

Ik voelde mij vereerd toen ik werd gevraagd als technisch adviseur tijdens de restauratie.

Toen het schip in 2010 weer open ging voor publiek was hij apetrots en sindsdien geeft hij als gids  rondleidingen op het schip aan groepen. En zolang zijn gezondheid dit toelaat, blijft hij graag bezig aan boord omdat hij het leuk vindt om op deze manier ook weer te leren van de jonge mensen die nu aan boord werken. Daarnaast leert hij hen weer graag dingen over het verleden. Zo geeft hij altijd aan: ‘Ik adviseer alle jongeren om eens te gaan varen omdat dit je vormt en je leert wat respect en discipline is.’ Ontdek het schip tijdens één van de rondleidingen aan boord en kom achter alle verhalen.

Related posts