Interview met Justin Rietveld

Mijn naam is Justin Rietveld, 23 jaar en scheepsbouwkundige. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd aan de Rotterdam Mainport University of Applied Sciences in HBO Maritieme Techniek. Momenteel ben ik werkzaam als scheepsbouwkundig engineer bij Damen Shipyards.

Passie voor scheepsbouw
Vanaf jonge leeftijd was ik al gefascineerd door techniek en vooral door de scheepsbouw. Niet alleen ben ik opgegroeid in een regio met veel scheepsbouw (Sliedrecht), mijn ouders hebben ook een boot waarmee wij vroeger altijd op vakantie gingen. Daarnaast werkt mijn vader als onderaannemer in de scheepsbouwsector, dus mijn vakantiewerk had ook altijd alles te maken met schepen. Dat maakte de keuze voor mijn vervolgopleiding gemakkelijk. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de juiste keuze voor mij is geweest, want het werken binnen de scheepsbouw industrie is echt mijn passie.

Loopbaan binnen Damen
Bijna drie jaar geleden ben ik begonnen als stagiair bij Damen Shipyards als onderdeel van de kantoorstage vanuit de opleiding. Na deze stageperiode ben ik begonnen als student – engineer in combinatie met mijn nog lopende opleiding.

In deze periode heb ik deelgenomen aan de eerste editie van de Damen Business Experience. Dit is een programma van 3 dagen waar een groep geselecteerde studenten een tour door de wereld van Damen Shipyards krijgt, door middel van presentaties, opdrachten en gesprekken met professionals. Persoonlijk vond ik het interessant om de verschillende carrièremogelijkheden te ontdekken gedurende deze dagen.

Begin februari 2016 was het zover: ik mocht beginnen aan mijn afstudeerproject binnen het bedrijf. Bij de Design and Proposal afdeling van de Offshore groep heb ik een eerste verkenning naar de decommissioning industrie gedaan en daarbij een eerste concept ontwikkeld waarmee Damen zich in deze markt kan introduceren. Na onderzoek naar zowel het decommissioningproces als de huidige markt,ben ik tot de conclusie gekomen dat het ontwerp de volgende filosofie moest volgen; het verwijderen van topsides van fixed offshore platforms tot een maximumgewicht van 1600 ton door middel van een support/lift frame. Rekeninghoudend met deze functie, is er na een aantal iteratieslagen een eerste concept ontwikkeld. Het idee achter het concept is dat het schip zich positioneert in geballaste toestand rond de jacket (fundatie) en onder de topside van het offshore platform, met behulp van de reces in het achterschip. Door te de-ballasten komt het schip omhoog en zal de topside van de jacket getild worden. De lift wordt uitgevoerd via een support/lift frame en deze roteert naar het dek zodat de topside naar wal getransporteerd kan worden. Om maximale flexibiliteit aan de klant te kunnen bieden, heeft het schip verschillende configuraties met behulp van modulair missie equipment. Door rekening te houden met deze mogelijke toevoegingen (zoals het aanbrengen van extra fundaties benedendeks) kan het schip zonder al te grote aanpassingen diverse functies vervullen binnen de decommissioning industrie of in andere industrieën.

Het project resulteerde in de zomer van 2016 in een eerste concept scheepsontwerp, “The Damen Decom Series”, welke veel lof ontving binnen en buiten Damen. Voor het project heb ik een tweetal prijzen gewonnen (3e prijs HRO Bachelor Awards & KNVTS Maritime Student Award) en was ik genomineerd voor de Maritime Designer Award tijdens het Maritime Awards Gala 2016.

Op dit moment ben ik werkzaam binnen de DTC (Damen Technical Cooperation) tak van Damen. Wij leveren ontwerp- (en/of) bouwpakketten aan klanten om een Damen schip te bouwen en op een eigen werf naar keuze. Binnen onze afdeling wordt gewerkt aan allerlei verschillende soorten projecten en verschillende scheepstypen, van patrouilleschepen tot sleepboten. Deze variatie maak het werk interessant en uitdagend. Persoonlijke ontwikkeling wordt binnen Damen erg gestimuleerd, wat mij de mogelijkheid biedt om al vroeg verantwoordelijkheid te krijgen over projecten en ook om trainingen te volgen om mijn leiderschapskwaliteiten te verbeteren.

Related posts