Enorm boorplatform komt aan in Rotterdamse haven

Een bijzondere maritieme operatie vandaag in de Rotterdamse haven. Het Chinese transportschip Xin Guang Hua levert een groot olieplatform af in het Calandkanaal.

De Xin Guang Hua is een half afzinkbaar schip. De op een na grootste in zijn soort. Het platform hoeft niet van boord te worden getakeld, want door de Xin Guang Hua in water te laten zakken kan het olieplatform van boord drijven.

Het schip komt deze morgen omstreeks 10.30 uur aan met zijn kolossale vracht bij paal 83 in het Calandkanaal.Het lossen van het platform in het en het slepen daarna naar de eindbestemming, scheepswerf Keppel Verolme in de Botlek vergt nog zeker twee dagen. De operatie is goed te zien vanaf de Landtong Rozenburg.

Het nieuwe olieplatform Western Isles wordt bij Keppel Verolme afgebouwd en de systemen in bedrijf gesteld.

Drijvend platform

Western Isles is een ronde FPSO. Die afkorting staat voor Floating Production, Storage & Offloading, ofwel een drijvend platform voor productie, opslag en doorzetten van olie. Het gevaarte is meer dan 87 meter breed en 32 meter hoog.

Na de afbouw komt het op de Noordzee te liggen, zo’n 160 kilometer van de Shetland Eilanden.

Voor het Chinese transportschip is het meteen het eerste bezoek aan de Rotterdamse haven. De Xin Guang Hua van rederij Cosco, 255 meter lang en 68 meter breed, is in 2016 te water gelaten en dit is zijn tweede reis.

Bron: AD.nl

 

Related posts